Charme 2011

Charme

Vakantie vieren is zo simpel nog niet. Al die verwachtingen en verschillende behoeftes. Overwerkt nog een hele kampeerboel inpakken en dan heb ik het nog niet over die hele tent opzetten en inrichten. En dan het leven in de tent. Oké, je hoeft niet naar je werkt, maar op twee gaspitjes het hele gezin, inclusief allergieën, voeden (na het zoeken van eten in een gigantische Franse supermarkt) kan stressverhogend werken. Geen afwasmachine (wel twee pubers) en met een beetje regen is die koffer met minimale kleding zo leeg. Alles nat en onder de modder. “Géén probleem” straalt iedereen in de koude rij voor de douches waar je onder een pisstraal 3 minuten mag douchen tussen de restharen van een ander. En dan heb je nog geen activiteit ondernomen. Wij als samengesteld gezin met een kleuter en twee pubers hebben dé oplossing voor de vakanties gevonden in de vorm van de Charme weken. Ik kan Jan Henk en Margot (de krachten achter Charme) elk jaar wel zoenen voor weer een gelukte vakantieweek.

Het is een zeer eenvoudige camping vlakbij Gien in Frankrijk. Waar je of in je zelfgebrachte tent of in een eenvoudige blokhut (zonder faciliteiten behalve een bed en een tafel) kunt slapen en eten. Verspreid over het mooie bosrijke terrein staan Parade-achtige tenten en er is een bar en een podium. Het is een creatieve camping. Er zijn een aantal duidelijke spelregels en verder zit iedereen de hele dag te spelen. De kinderen en jongeren zijn ondergebracht is leeftijdsgebonden groepen. Geen hysterische animaties, of kinderdisco, maar een groep die zich hecht vormt wat tot theatrale voorstellingen en kampvuurmomenten leidt en innig afscheid na een week. Zelfs de kleuters draaien een programma naast het spelen in de beek met takjes en lege flessen. ’s Ochtends twee uur en ’s middags twee uur programma. Voor de volwassenen is er ook programma, zij mogen elke dag kiezen wát ze willen doen en óf ze wat willen doen, want het hoeft niet. Tango dansen, slapstick filmpjes maken, zang of beeldend. Theater vanuit allerlei invalshoeken. Docenten worden op Charme uitgenodigd om met hun vak te experimenteren dus de vreemdste combinaties en samenwerkingen leiden vaak tot de meest ontroerende en hilarische eindresultaten. Als je wilt. Niet alles leidt tot een presentatie en de hele dag voor je tent zitten mag ook. Om 16.00 is alles klaar en tref je elkaar bij de bar om uit te wisselen, je speelt een partijtje badminton of je gaat om 20.00 naar het avondtheater. Een theatrale voorstelling waarvan elke avond een aflevering gespeeld wordt. Om 22.30 kampvuur voor alleen volwassenen waar de nieuwe programma’s voor de volgende dag worden gepresenteerd. En docenten een onwaarschijnlijk mooie ode zingen aan de bomen, de vrijgezel, de kathedraal of geef het een naam. In het donker duikt ineens het monster van Logness op uit het water verlicht door vele waxinelichtjes (hebben ze die dag bij beeldend gemaakt van alle afvalflessen).

We zijn inmiddels geroutineerde Charme gangers en ook dit jaar plukten we daarvan de vruchten. De hele week liep als een zonnetje. Het kamp werd zonder gedoe gebouwd, de boodschappen ingeslagen en de vrienden van vorige jaren hartelijk omhelst. Grote vriend Kees was er ook. Als volwassen vrijgezel stond hij boven op het stilte veld, maar verscheen bij elke maaltijd op ons familieveld. Ab met z’n gezin arriveerden in een camper en Lenja speelde elke dag met hun kinderen en gingen samen naar het kleuterklasje. Het thema van de kleuters was deze week: Woeste Willem naar aanleiding van een prentenboek over een piraat die niet kan zwemmen en z’n frustraties afgereageerd op de landrotten. Een klein klasje van 5 kinderen en superjuffie Marga. Wat een opgewekte kanjer was dat. En hoewel Lenja de keus kreeg of ze wilde gaan (mocht ook wel eens bij de tent blijven met mama) koos ze er elke keer voor om naar het klasje te gaan. Elke dag lazen ze een stuk uit het boek en koppelde daar een activiteit aan. Mijn afstudeerscriptie van de Pabo ging over verhalend ontwerpen. Onderwijs koppelen aan verhalen en hier zag ik hoe goed het voor m’n eigen kind werkt. Aan het einde van de week hebben ze woeste willem ook echt ontmoet en hebben ze ‘m leren zwemmen. Hoewel het nog steeds een groot geheim is voor Lenja werd Woeste Willem gespeeld door onze eigen… Kees! Lenja en ook de kindjes van Ab hadden ‘m niet herkend!

Kees is erg aangenaam gezelschap. Vis en Visite blijven doorgaans maar drie dagen goed, maar Kees kunnen we veel langer om ons heen hebben. Samen met Reinoud haalde hij elke ochtend brood in het dorpje, deed de afwas met de twee pubermeiden en speelde badminton met Lenja. Tijdens een workshop waar je zelf een lofliedje voor iemand mocht maken hebben Reinoud en ik een liedje voor Kees gemaakt. Ook ontzettend leuk dat Ab en z’n gezin er waren en het liep prima met soms samen eten en soms de kinderen wat rust geven door apart te eten en even zelf te spelen. Het was leuk om ’s ochtends te zien dat ieder z’n keuze voor de workshops maakte en een kant op liep of ineens met elkaar in dezelfde workshop zat. Kees heeft zich de hele week gestort op het maken van slapstickfilmpjes. Hilarisch de berg op skiën bijvoorbeeld! Reinoud koos vaak voor de dansworkshops. En had in de donkere nacht met een mooi lichtje erop een heel mooie impro dans voorstelling. Prachtig om te zien. Samen hebben we weer tango gedaan en Rein kon goed leiden. Ik vond zang erg leuk. En hoogtepunt was de workshop Mannen en Vrouwen. Groep vrouwen moest een aantal oprechte vragen aan de mannen stellen (waarom doen jullie alleen maar iets als je een opdracht krijgt? Waarom moeten wij altijd jullie spullen zoeken? Wat is dat toch met mannen en borsten?) en visa versa (waarom dragen jullie decolletés, maar worden boos als we ernaar kijken? Waarom geloven jullie ons niet als we zeggen dat je mooi bent? Wat is dat toch met vrouwen die vallen op macht en status?) En daar moesten we dan oprechte antwoorden op geven. Die antwoorden werden vormgegeven in korte scènes die ’s avonds werden gepresenteerd. Ik vond het een heel bijzondere gewaarwording om op deze manier naar de verschillen te kijken. Reinoud en ik zaten ook bij de workshop fighttheatre of zoiets. We leerden nepvechten. Dat zag er al heel snel vrij echt en gruwelijk uit en we hadden bijzonder veel plezier met het elkaar volkomen in elkaar beuken (nep). De presentatie deed ik niet, leek me niet zo handig met Lenja die ziet hoe pa en ma elkaar mores leren. Uiteindelijk heb ik zelf toch kunnen kijken omdat Ab even op de kinderen paste. Spectaculair om te zien en goed dat Lenja er niet bij was J. Ik heb nog een avond het vuur gemaakt en Kees uitgedaagd het vuur van de avond erna te maken.

Zora en Linthe hebben vanaf dag 1 een groep vrienden om zich heen en soms kwam je bij de tent en zat er een sliert pubers te kletsen. Ontzettend leuk. Zora is wel toe aan de volgende stap; Excess. Dat is vanaf 16 jaar. Die staan op een eigen plek alsof je alleen op vakantie bent en hebben meestal spectaculaire voorstellingen met fakkels en veel symboliek. Maar Zora is nou niet bepaald een zeurtype, dus die was haar opgewekte zelf en maakte er een mooie week van. Linthe was voor het eerst bij de jongeren en heerlijk de hele dag met vrienden aan het tutten. Erg leuk om te zien. Hun voorstellingen waren geweldig. Zora haar groep hadden een parodie op Excess gemaakt. Geniaal! Linthe kwam helder zingend vanuit het donkere bos in een heel griezelige horror voorstelling. Heel cool gedaan. Deze week deden ze bijna zonder zeuren de afwas. Ze zijn echt al groot.

Na het afsluitende feest op vrijdag was het weer inpakken geblazen en waren wij weer eens de laatsten die vertrokken. De reis naar huis verliep prima. En iedereen weer volgend jaar weeer naar Charme!

Lenja en ik vertrokken voor een heerlijke tijd naar de Ardennen samen met Marieke en haar dochtertje Jonne en Rein ging met zijn meiden op zeilavontuur: zie www.lintheleven@reismee.nl

marieke Van Ierschot

Heerlijk verhaal!

Na twee fijne weken in Italie op een mooie en ook drukke camping hebben Gaby en ik besloten volgend jaar voor het wat echtere kampeerwerk te gaan.

En als ik dan dit verhaal lees krijg ik er al helemaal zin in. Misschien ook Charme voor ons? We nemen het mee en denken er nog over...

Dikke zoen!

Marieke

linthe

leuk wela!
het is heel grappig om te lezen dat ik het meer uit mijn ogen beschrijf wat ik allemaal heb meegemaakt en jij meer beschrijft hoe het op charme is. al 2 reacties dat mensen ook naar charme willen (filmpje en verhaal). leuk weer om te lezen

veel liefs linthe

linthe

ik bedoel 1, haha dacht dat het er 2 waren :P.
kus linthe